Nyhavn i København (Danmark)

Lieve Pixelkijker,

het is buiten (excusez-moi le mot) strontweer dus ik dacht zo bij mezelf: laat ik eens een zonnige foto posten. Na enig zoekwerk op mijn harde schijf (zowel die in mijn hoofd als die in mijn computer) kwam ik bij deze foto uit.

KBH Nyhavn

Waarom deze plaats? Waarom deze foto? Nyhavn (“nieuwe haven”) in Kopenhagen, Denemarken, is mijn allerfavorietste plek op deze aardbol. København is uit te spreken als Keunhoan met een lange eu en een lange oa die één klank moet vormen die ergens tussen de o en de a ligt, met uw kinnebak naar beneden, ongeveer… 🙂 Nyhavn is dan weer uit te spreken als Neuhoan met een eu die deze keer eerder naar een u neigt maar toch ook een eu is (en ook met de kinnebak naar beneden) en met dezelfde hoan als in København. Ik durf wedden dat iedereen die dit nu leest dat aan’t proberen uit te spreken is! Haha jammer dat ik je niet kan zien, beste Pixelkijker!

Ooit in een vorig leven (lees: tijdens de lerarenopleiding) ben ik op Erasmus geweest in Kopenhagen. Ik was er toen slechts 1,5 maand, maar die korte tijd was voldoende om tot over mijn oren verliefd te worden op deze stad.

  • De stad ligt aan de zee en wie mij kent weet dat ik een zwak voor de zee heb
  • Er is een prachtige haven inclusief vaak Noorse militaire oefenschepen en het jacht van de Koningin
  • Kopenhagen heeft de langste wandelstraat van (West-?)Europa, de Strøget
  • Er stroomt een rivier doorheen de binnenstad
  • Denemarken, en zéker Kopenhagen, zijn zeer royalistisch* en dat merk je in de straten
  • De stad heeft een rijk politiek verleden dat nog in zeer duidelijk in het stadsbeeld te merken is
  • En last but nog least, hoewel Kopenhagen een grote stad is en een drukke binnenstad heeft, is ze voor de volle 100% veilig befietsbaar, en ook dàt is natuurlijk een groot voordeel voor mij

Genoeg redenen om van Kopenhagen te houden, me dunkt!

Nu waarom post ik deze foto? Ik heb een drieledige bedoeling:

  1. Ik wil mezelf (maar ook u, beste pixelkijker) opbeuren: de foto straalt vakantie uit, zon, rust, ontspanning,… toch?
  2. Ik wil jullie goed nieuws meedelen: de kans dat ik binnen enkele maanden op een terrasje in Nyhavn zit met een øl** voor mijn neus op Erasmus vertrek in de zomer wordt alsmaar groter, en ja hoor – ik kan opnieuw naar Kopenhagen. Deze keer de volle 3 maanden in Kopenhagen zelf (en niet zoals vorige keer fifty/fifty met Oslo)
  3. Ik wil iedereen die nog geen vakantiebestemming of -plannen heeft, aanmoedigen naar Kopenhagen te gaan. Zoals hierboven te lezen is, is het een geweldige stad. Zeker voor de fietsliefhebbers is dit een aanrader: je kan Rasmussen achterna en het Deense vasteland (en de eilanden) ontdekken per fiets, want niet alleen Kopenhagen-stad, maar ook heel Denemarken is zeer fietsvriendelijk en plat lijk ne pannekoek dus zeker voor de mensen die niet graag bergop fietsen een echte aanrader (hihi).

Enfin, genoeg gezaagd, lijkt me. Geniet nog na van de foto en van het heerlijk zonnetje dat (zij het onrechtstreeks) op de foto te zien is.

Oh ja en nog even dit: mensen die tussen augustus en oktober 2008 een citytrip plannen: altijd welkom ten huize Stephanie – tegen dan in het vloeiend dansk.

Tot Pixelkijk!

P.S.: wie nóg meer argumenten zoekt om København te bezoeken, moet mij maar mailen! 🙂

*er is zelfs een Hollywoodfilm over gemaakt met een zeker mevrouw Stills of Stiller in de hoofdrol, of zoiets, iemand een idee hoe die actrice of de film heten?

** uit te spreken als euh maar dan héél plat – alsof je zat bent, zo met je kin helemaal omlaag en een eu die meer naar een combinatie van een o en een a neigt zo… En wil je weten wat øl is? Probably the best in the world, zouden de Denen zeggen!

Geef een reactie

