Stap 4 in het pinhole-proces…

081211panorama-is-ontwikkeld

De lol aan gaatjesfotografie:

  • STAP 1: de camerabehuizing maken –> CHECK
  • STAP 2: foto’s maken –> CHECK
  • STAP 3: dat ding openprutsen –> CHECK
  • STAP 4: het filmpkje (laten) ontwikkelen –> CHECK!!!
  • STAP 5: de film inscannen en hopen dat je iets publiceerbaars uitkomt…

Er waren problemen – de film zat te strak op het rolletje gedraaid. Bert Verlinden had zowaar het rolletje al weggegooid! Zijn co-verkoopster heeft het uit de vuilbak gevist, het in een mobiele donkere kamer op een ander rolletje gedraaid en 10 minuten later kreeg ik het bovenstaande blad. Ik heb het tegen een witte achtergrond gehouden om jullie toch al IETS prijs te kunnen geven. Nu zoek ik in het leuvense (tiense) iemand met een negatiefscanner MAAR de lader mag geen tussenschotjes hebben want ik heb panoramische beeldjes…

Wie mij wil/kan helpen: altijd welkom! Ik kan echter al verklappen dat er niet ZO veel opstaat….. 😦

De aandachtige kijker zal zien dat de film ergens eventjes belicht is geweest. De zwarte tussenstreepjes zijn daar een bewijs van – zei de verkoopster toch. Ik ken er gene… – hoe zegt ge dat proper… – euhm… NIKS van want JA ik ben van de digitale generatie 😉

S.

14 thoughts on “Stap 4 in het pinhole-proces…

  1. Hoi,
    Zou je eventueel niet je negatief al eens fotograferen. Dan kan je via photoshop je beeld terug omkeren (negatief) en dan via de kleurbalans het geel-bruine van je film wegfilteren. Daarna nog een beetje spelen met je niveaus en curves.
    Het gaat niet zo goed zijn als een ingescand beeld maar je krijgt zeker al een idee. Ik doe dit al eens met mijn zwart-wit negatieven …
    Groetjes,

  2. Je kan ze inderdaad fotograferen, en het beeld omkeren.

    Of ze scannen in stukjes, maar dan moet je er wel op letten dat je voor elk van de stukjes dezelfde helderheid, contrast en kleurinstellingen gebruikt. Die stukjes kan je dan later aaneenkleven.

    Ziet er goed uit !! 😀

  3. “Ziet er goed uit… ” zegt Stuutekeer…
    Weet je, Stephanie, al jouw erg gedreven -te bewonderen- gedoe, met vallen en opstaan, doet me erg veel denken aan m’n eigen, oude,
    analoog avon(d)tuurlijk geklieder: -met verschrikkelijke ongezonde chemicaliën- in de donkere kamer, trial and error….
    dat was ooit nog de pure, ambachtelijke (beeldhouwers-) fotografie… hét magische moment wanneer je je beeld liet verschijnen… of het kwam gewoon niet…

    Dus veeeeeeel succes gewenst!!!

  4. Zie ik daar 6 foto’s opstaan? Wat ik wel eigenaardig vind zijn de tussenliggende streepjes erop? Als het scannen niet kan/mag op de academie, wel dan kan ik je wel helpen met een flatbed-scanner die ook negatieven kan scannen. Enkel zal ik mijn oude pc terug moeten activeren, want mijn huidige pc (Vista-shit) weigert de configuratie. Laat maar iets weten

  5. Die streepjes tussen de beelden in betekenen dat er een lichtlek is. Als je de film doordraait tussen twee opnames in draai je telkens een halve slag. En dat komt dan overeen met zo’n streep. De strepen zitten vast ook in de beelden zelf, maar ik denk niet dat ze hier storend gaan zijn, zeker niet.

    Maar als je dat niet wil: nog beter dichtkleven, die camera, met zwarte plakband. Twee lagen moet volstaan.

  6. Over die verschrikkelijk ongezonde chemicaliën: Het is nog maar de vraag wat het minst schadelijk is. Wat liters ID-11 of D76, of de afvalproducten die ontstaan bij productie van al die digitale camera’s die om de paar jaar (‘paar’ is bij voorkeur 2 tot 3) vervangen moeten worden.

    Chemicaliën voor kleur zijn nog wat viezer dan die voor zwart-wit, maar ik vrees dat er bij productie van chips en ander hoogtechnologisch materiaal nog héél wat vuilere dingen komen kijken.

  7. @stuut: kheb eens nagedacht… wat denk je van dit voorstel: als jij op mijn stage een halve dag mijn werk komt overpakken, heb ik even tijd om te gaan scannen. goeie deal?? 😀 😀

    😉

    nee echt tis één van de drukste weken van tjaar denk ik… (niet zozeer op stage, des te meer daarbuiten) maar toch bedankt voor je vraag want ik voel me geflatteerd. ben trouwens zelf minstens even benieuwd als jij. het fotograferen van de negatieven heb ik al geprobeerd maar de PS-bewerking lukt niet… scannen zal beter gaan, dus… 😦
    goei nieuws, wel: ik ken iemand met een negatiefscanner met een lader ZONDER tussenschotten, dus op zich zal het scannen niet zo moeilijk gaan, denk ik. JOEPIE

  8. Ik heb ook altijd nog een flatbed scanner staan die negatieven kan scannen. De houder is met tussenschotten maar je kan ze volgens mij ook zonder houder inscannen. Gewoon op de glasplaat leggen moet volgens mij ook lukken.

Geef een reactie

