D700 vs. D3(x)?

Dag allemaal,

Na het spotgoedkope (maar o-zo spannende) pinholegedoe, heb ik een vraag over enkele euro’s meer 🙂

Ik ben aan het uitkijken voor een nieuwe camera. Ik liet mijn oog vallen op de D700. Zowel financieel als technisch is dat spek voor mijn bek, denk ik, dit in tegenstelling tot de D3 (laat staan de D3x!).

Puur uit interesse echter (zonder dus die camera effectief te willen kopen!), puur om het gewoon te weten, zou ik eens willen vragen wat nu het niveauverschil is tussen de D700 en zijn grote broer. De D3 heeft volgens mij even veel MPx, maar is sneller. Qua ruis lijkt me er niet ZO veel verschil op te zitten? Ook de sensor is dezelfde en de scherpstelpunten zijn identiek gelegen, klopt dat?

Waar zit hem wÊl het verschil? Waarom kopen professionelen dan toch nog een D3 en geen D700?

Nogmaals: ik ben LANG niet van plan en D3 te kopen, ’t is gewoon uit interesse… 🙂

Alvast bedankt voor de info

S.

5 thoughts on “D700 vs. D3(x)?

  1. Stephanie,
    Eerst en vooral: de beeldkwaliteit van de D 700 is helemaal gelijk aan de D 3 (zowel scherpte, contrastbereik als ruisgehalte) Ze gebruiken juist dezelfde sensor.
    Je zegt dat professionelen een D3 kopen en geen D 700. Klopt geenszins! De D 700 is net zo goed een professionele camera, maar is gewoon veel later op de markt gekomen dan de D3 en daarom hebben veel professionele fotografen de stap naar fullframe al genomen met de D3.
    Waarom zouden sommigen dan nu nog een D3 kopen, hoor ik je denken? Wel, het verschil zit ‘m echt in kleine details zoals bv. de snelheid e.d., maar ook de duurzaamheid wat voor sommigen belangrijk kan zijn. De D3 is namelijk een stuk robuuster, groter en zwaarder dan de D 700. Dat is echter meteen ook de reden is waarom de D 700 zo populair is bij buitenfotografen! De camera is stukken handiger voor lange reportages en nogmaals…even professioneel als de D3

  2. D3: langere levensduur van de sluiter, groter en zwaarder, betere batterijprestaties, snellere focus, meer fps (dan de D700 zonder grip), 100% zoeker ipv 95%, 2 CF compartimenten, gebouwd als een tank, ondersteuning voor 4:3 beeldformaat.

    Enig voordeel van de D700 tov de D3 lijkt me de automatische ‘dust-removal’.

    Nu, ik heb geen D3, dus wie weet is dit nonsens. Ik heb er wel eens enkele foto’s mee genomen, en dat zat meteen goed daarmee! 🙂

Geef een reactie

