Staspark Leuven (2)

090111

Een poging tot een meer origineel beeld van een boom 🙂 (zie comment van Erik O. op het vorig beeld.)

Over die comment van Erik wil ik trouwens nog iets kwijt: ondanks natuurlijk dat het geen positieve feedback was, was ik heel blij met zijn commentaar want ik vind over het algemeen dat er te veel positieve commentaar komt.  In die zin dat bepaalde  beelden géén commentaar krijgen (en dan weet ik hoe laat het is) en andere beelden alleen maar positieve kritiek. Ik heb graag dat als een bezoeker een beeld niet oké vindt, dat hij/zij zegt waaróm, dan kan ik met die kritiek aan de slag en kan ik er in volgende beelden rekening mee houden. Snappie?

Nu, versta me niet verkeed: complimenten strelen mijn fotografen-ego en maken me wat zelfzekerder om dingen te posten, dus die doen wel deugd, natuurlijk, maar ja… mijn punt is wel duidelijk zeker? 🙂

Alvast bedankt!!

9 thoughts on “Staspark Leuven (2)

  1. Een bedenking: Een mening over een snapshot is snel geschreven, en de foto was misschien in nog minder tijd genomen. Het is dan ook niet meer of minder dan een kiekje. Wat is dan het nut van andermans mening? Wordt een foto “beter” als de voet van tante Toos er nu wel of niet gans op staat? Is het een “foutje” als de top van een boom er net niet op staat?

    Ik denk dat het vooral interessant kan zijn van portfolio’s van andere fotografen te bekijken, en die te ‘onderzoeken’. Dat geeft vaak meer vragen dan antwoorden, en dat maakt het net interessant. Daar leer je iets van, als je er wijs uit raakt, of net niet. En dat is waar het om gaat.

    Ik durf dan ook de waarde van kort en bondig geformuleerde meningen op snapshots in blogs in twijfel trekken.

    Dus ook deze mening dient met een korrel zout genomen te worden. 🙂

  2. hey Koen,

    klopt wat je daar zegt, en net zoals ik de commentaar van de leraar over het bed en de wereldbol toen (herinner je je?) bullshit vond, kan ik hier op blogs (de mijne maar ook andere) soms ook de feedback bullshit vinden. Maar als ik geen kritiek KRIJG kan ik ook de kans niet grijpen om voor mijzelf óver die meningen een mening te ontwikkelen, snap je?

    natuurlijk leer je veel door naar andermans foto’s te kijken. dat doe ik dan ook veelvuldig, maar ik blijf er wel van overtuigd dat je enkel leert door te kijken in combinatie (!) met te dóen en daar kritiek op te krijgen… dénk ik… maar wie ben ik hè 🙂

    S.

  3. Ik begrijp uw ‘ergernis’. Feedback is steeds welkom, ik beloof m’n best te doen. Dit boombeeld is eens iets anders , schaduw van de takken is leuk maar meer niet…

  4. Met mijne smoel nog halfvol met crème fraîche, verslikte ik bijna, want de schijnbaar negatieve comment van Erik is toch positief opbouwend. De natuur is zo al mooi genoeg om eender welke foto van te maken, maar idd maak er dan zelf ook iets moois en speciaals van, want dat is de uitdaging van een opkomende fotograaf.
    Oh wat zijn mijn woorden toch goed op mijn prille veertigste, stoeferke.

  5. @Kris: ja, zo heb ik Erik’s feedback ook gelezen en geïnterpreteerd, als opbouwende feedback. Heb vandaag daarom maar meteen gepoogd een iets origineler exemplaar te posten…
    @ iedereen: ik hoop van harte dat het hier niet overkomt alsof ik niet tegen kritiek kan, want ik vraag net om méér kritiek 🙂
    @Karim: bedankt!

  6. Dit is wel een ongewone uitsnede. Ik moet er even aan wennen, maar kan er toch mijn ogen niet van af houden.
    Héél goed aan deze foto vind ik de belichting. Sneeuw is niet evident.

  7. Dit spreekt mij wel aan. Geen klassiek sneeuw/boom beeld.
    Ik ben geen aanhanger van de regeltjes. Een foto met een knal centraal onderwerp kan boeiender zijn dan een foto die wel beantwoordt aan alle regels. Gewoon jou eigen gevoel volgen.

  8. Blijft een probleem hoor die commentaren. Je zegt dat als een bezoeker een beeld niet ok vindt, dat je graag hebt dat ie zegt waarom…
    Dat gaat als het om een technisch mankement gaat. Scherpte, cadrage, standpuntkeuze, belichting, kleurzweem, enz…
    Maar je hebt ook nog de inhoud. Soms spreekt een beeld niet aan omdat het gewoon geen sterk beeld is, allerdaags, of zelfs lelijk… Dan kan je beter als toeschouwer zwijgen denk ik. Smaken verschillen en als je dan geen commentaar krijgt weet je het wel 😉
    MAAR!!!! Geen commentaar krijgen betekent dan niet dat de foto niet goed is !! De toeschouwer moet er de tijd en de goesting voor hebben. Daarom vind ik een commentaar als ‘subliem beeld!’ wel kunnen.
    Ach, je moet het belang van commentaren toch wat relativeren hoor. Het is gewoon een erg leuk gegeven bij het bloggen. Een blog zonder commentaren leeft niet echt…
    Ik doe m’n best hé Stephanie 😉

Geef een reactie

