TTV

09.07.05

gezien bij Steven.

Dit heet TTV-fotografie. TTV staat voor Through The Viewfinder (Steven, verbeter mij als ik iets fouts zeg 🙂 ). Met een ‘gewoon’ fototoestel maak je een foto van wat je ziet door de Viewfinder (het “gatteke-waar-ge-door-moet-zien-om-ne-foto-te-pakken”)… Dit laatste is relatief tegenwoordig. Als ik mijn fototoestel doorspeel zeggen mensen vaak “oei hij staat af” omdat ze geen live-view zien. Ik vind dat elke keer zo grappig… Gniffel gniffel. Maar goed. Ik wijk af.

Dus je maakt een foto van wat je ziet door de viewfinder van iets anders. In casu de viewfinder van de Yashica Mat, het nieuw speelgoed waarvan sprake. 😉 (Amai ik merk aan mijn taalgebruik dat ik aan mijn thesis bezig ben. Hihi…)

Deze ttv-foto is niet geheel volgens de regels van de kunst. Ik plaatste nl. geen koker om de Yashica…

Bij deze Yashica vind ik het jammer dat er een rooster zit op de viewfinderplaat… Ik zag bij Steven dat dat bij hem niet het geval is…

Ach ja. Tis een probeerseltje en ik pretendeer ook niet dat het meer is dan dat. Maar ik vind het wel grêllig… 😉

11 thoughts on “TTV

  1. Tof speeltje ook alweer. Ik heb een rolleycord van mijn opa die erg veel lijkt op die jij nu gebruikt. Alleen mijn matglaasje is weg. Heb ik er bij de erfenis niet bijgekregen 🙂 Ik heb dus dat beeld niet wat jij laat zien. Hoe kom ik nu aan zo’n glaasje he. Ik heb al gedacht gewoon een matglaasje te laten snijden bij de glaswinkel. Zal vast niet zo goed zijn als het origineel, maar wie weet heb ik dan beeld. Het is in ieder geval allemaal leuk om uit te proberen he.

  2. Je uitleg klopt als een bus 😉
    Jammer van die grid op het glas.
    Voor mijn ttv-foto’s gebruik ik een kodak duaflex II, makkelijk op eBay te vinden. Kostte slechts 20 euro.

  3. Ik moet de mijne weer eens uit de kast halen. Mijn Kodak Duaflex heb ik nog binnen de landgrenzen gevonden. De TTV-techniek is een kant van de zaak (http://www.jpgmag.com/stories/3526), je onderwerpen vinden is nog iets anders. Het voordeel is dan wel, dat TTV je het recht heeft om de meest onnozele dingen te fotograferen.

    • dat laatste is ook mijn ervaring met de gaatjescamera. de mensen hebben 99% van de keren zelfs niet door dat je een foto neemt met dat ding 🙂 🙂

  4. Heel leuk experiment die ik al eerder bij Steven zag. Leuk dat je ook even jouw probeersel toont. Ik kan het alvast smaken !!!

Geef een reactie

