Holga_2

Ziedaar één van mijn beste vriendinnetjes. Wederom niet heel scherp. Maar ik weet hoe dat komt.

Het heeft het hele eerste rolletje geduurd vooraleer ik doorhad wélke stand van het knopje Bulb was en welke Normal (ong. 1/100 sec) was. “Dat vind je toch op internet, die informatie!?” hoor ik u denken, beste pixelkijker. I agree. Natuurlijk heb ik dat opgezocht. Maar al luisterend naar het geluid dat de Holga maakte in Bulb- versus Normal-stand (met de lenskap erop weliswaar, zo kon ik een paar keer klikken zonder een foto te nemen) meende ik te kunnen horen dat in mijn geval de stand van de knop en hetgeen de camera effectief DOET omgekeerd was. Nu het rolletje op was, heb ik door het gaatje gekéken wat de camera echt dóet (in plaats van te luisteren en te gokken) en nu blijkt dat ik het toch niet bij het rechte eind had. Vooraleer u mij verwaand gaat vinden en zeggen dat het niet kan dat een knopje fout is geïnstalleerd enzo, wil ik u er toch even op wijzen, beste bezoeker, dat dat bij een Holga niet eens uitgesloten is, dat er zulke productiefouten op zitten. Vergeet niet dat deze camera (met alle respect hoor) crap is.

Maar dus. Nu weet ik dus hoe mijn toestelletje werkt en daardoor zijn nu alle foto’s die ik langer wilde belichten (zoals concert van de Beleuvenissen o.a.) onderbelicht, en de foto’s die eigenlijk geen langere belichting nodig hadden, zoals deze, wazig door een te lange sluitertijd. Maar kom. Die fout gaan we dus niet meer maken. Hoera!

09.07.25

One thought on “Holga_2

Geef een reactie

