On y va.

09.08.18Met deze eerder korte (tis een lange geworden!!) blogpost had ik graag enkele mededelingen willen doen.

Ten eerste:  ’t is ongetwijfeld niet zo dat u er last van zal hebben, maar ik wilde even zeggen dat ik op vakantie vertrek voor een dikke week. ik ruil mijn huiselijkheid in voor het zuiden van Frankrijk. hoera! ik zal gaan en staan, daar waar de zon mij brengt, dus u een adres nalaten is onmogelijk. maar dat ik mij (fotografisch) ga amuseren, dat staat zo vast als de spreekwoordelijke paal boven water. en dat ik achteraf (hopelijk) met een heleboel beelden terugkom, staat eveneens nogal vast (laten we zeggen een kans van .95). tenzij mijn reisgenoten het beu worden dat ik foto’s maak. dan zal ik alleen thuiskomen met een heleboel beelden van de periode VOOR ze het beu werden. anyway. ik vertrek dus. hoera.

Ten tweede: ik wil gaarne een oproep lanceren. ik ga in september nog een laatste keer vakantiejobben (in afwachting van écht werk) en omdat ik het fotografisch aangename aan het financieel nuttige wens te koppelen, en ook stiekem omdat ik nogal leergierig van aard ben, ben ik op zoek naar een fotograaf die mij als vakantiejobber kan en wil aannemen. Dat hoeft geen fulltime te zijn en dat mag weekend- of avondwerk zijn. ik wil eigenlijk vooral kunnen bijleren. wie dus een assistent(e) kan gebruiken in september, mag mij per e-mail contacteren. Maar, zoals ik reeds zei, ik ben nog tot het bijna-einde van de maand op vakantie dus niet verschieten als ik pas de 27ste of 28ste antwoord 😉

Ten derde: ik heb zware beslissingen moeten maken. welk toestel neem je immers mee op (kampeer!)vakantie als je zowel een aantal analoge als twee digitale spiegelreflexen hebt…? ik heb uiteindelijk gekozen voor:

  • de Nikon D50 met alle draagbare lensjes die ik heb (zijnde de 24-60mm 2.8; de 85mm 1.8; en de fisheye 15mm). Niet de D700 dus. Ik ga er allicht oeverloos spijt van hebben, maar laat ons eerlijk zijn: kampeervakantie met een D700? Piet (klik en klik) durft dat (en veel extremer ook!), maar ikke niet. 🙂
  • De Pentax K1000 waarvan u hierboven een fotootje ziet. het is mijn nieuwste analoog speelgoed. “nieuw” is natuurlijk relatief want het beestje is misschien wel 30 jaar oud (of meer? zou ik eens moeten opzoeken). ben vooral benieuwd wat eruit gaat komen. de handleiding is alvast afgeprint. de bedlectuur voor de eerste avond ligt al vast.
  • De Holga. momenteel nog (op elastiekjeswijze) geladen met een 35mm rolletje maar er gaan een 120-reserfje mee.
  • en ten slotte mijn goede oude vriend de luciferdozengaatjescamera. ik hoop dat-ie niet boos op mij is doordat enerzijds mijn thesis en anderzijds het holga- en pentaxgeweld mijn aandacht opslorpten. maar een stevige vriendschap overleeft dat. en gelet op de relatief toffe beelden uit Santorini van vorig jaar, twijfel ik er dus niet aan dat de gaatjescamera zijn ding zal doen!

Dat wil zeggen dat een aantal masjieneriekes niét meegaan. Ja kijk, als je per auto op kampeervakantie gaat met vier man, kan je (zelfs als jijzelf de relatieve eigenaar van de auto bent) de koffer niet vol fotospullen steken hè. Maar dus, blijven thuis:

  • De Pentax K2. Die is wel geladen momenteel, maar is van de buurman. Geen risico’s nemen dus…
  • De Pentax P30t. Die is nog niet geladen. Die kocht ik sament met de K1000. Maar die laatste vind ik alleen al qua uiterlijk vele geweldiger dus ging de voorkeur naar de K1000.
  • De Nikon F-601. Een 20 jaar oude spiegelreflex van de papa. Die is ook nog wel geladen, maar weegt te zwaar en is, net als de P30t, niet oud genoeg om een meerwaarde te bieden t.o.v. de digitale (D50) en dus niet de moeite om eraan te sleuren…

Tot daar de blogpost. Morituri Vacantituri te salutant.

2 thoughts on “On y va.

  1. Na al je hard werken aan je eindwerk mag je gerust genieten van een welverdiende vakantie. En van welk toestel ook, de foto’s zullen de moeite waard zijn en ik althans kijk er al naar uit. Prettig verlof, Joke

Geef een reactie

