Eerste bewuste zwartwitprobeersel

Ik heb er nooit echt een geheim van gemaakt dat ik geen zwartwitfan ben – misschien wel uit onwetendheid, hoor… Na een gesprek met Karel hierover*, lang geleden, heb ik eens op een wandeling effectief geprobeerd een aantal zwartwitfoto’s te maken. In mijn hoofd, tenminste, want dat lukt niet instant met mijn D50. 🙂

Anyway. Feedback is dus in deze MEER dan welkom (écht waar hè – ik wil erover bijleren!). En ik vraag jullie tegelijkertijd: welk van beide beelden vind jij het best en waarom? Ik heb zelf een voorkeur maar wil die aftoetsen aan de mening van enkele kenners (maar ook niet-kenners mogen reageren…) 🙂

Tips over goéie artikels of boeken over zwartwitfotografie zijn ook welkom, by the way. 🙂

*en stiekem ook wel na het lezen van een artikeltje in één of ander populistisch hollands fotomagazine dat ik kocht om samen met de story op het strand te lezen op vakantie – lekker verstand op nul, ken je het? Amai en nu geef ik mezelf écht wel bloot, merk ik… 🙂

09.09.02

7 thoughts on “Eerste bewuste zwartwitprobeersel

  1. Mijn bescheidien mening: Mooie foto dat rechtse beeld, ik vind het trouwens de beste keuze omdat zo het zwart-wit effect beter tot zijn recht komt.

  2. hebben allebei wel iets, jawel! – de 1ste om dat dichtbij-groothoek-effect, de 2de geeft meer diepte, maar vind ik wat “klassieker”…
    zekers en onderwerp voortreffelijk geschikt voor ZWW!!

  3. Mits je kennis van de (mooie) Franse taal wat op punt staat kan ik je het oktobernummer van het maandblad ‘Réponses Photo’ (te koop vanaf 15/9) aanbevelen waar verschillende werkwijzes uit de doeken zullen worden gedaan om (van kleur) zwart-wit foto’s te maken.

  4. bedankt voor de tip, erwin! Al heb ik niet het gevoel dat posthoc zwartwitfotografie mijn ding is. Ik ben liever op het moment zelf bezig met het bewust “zwartwit” fotograferen. Snap je wat ik bedoel? ’t Zijn vooral tips om zo te leren kijken en redeneren, die ik zoek. Maar desalniettemin bedankt voor de tip, écht!

  5. Stephanie, probeer eens de trial versie van Silver Efex Pro, van Nik Software (je vindt een korte review op mijn site). Dat is schitterende software voor zwartwit-conversies.
    Ik geloof dat Frans Barten een goed boek over digitale Zwart Wit fotografie geschreven heeft.

Geef een reactie

